lørdag 17. mars 2012

Varmekos

Endelig!

Etter mange år på ønskelisten har jeg endelig fått inn peisovn på stua!
Lettere kaos i heimen før oppstart av montering.

(Til orientering, så kan jeg fortelle at alt arbeide er utført av fagfolk.)

Nå når jeg hadde tatt skrittet og kjøpt ny og større leilighet, kjente jeg at det var på tide å realisere drømmen om vedfyring. Det koster "flesk", men det er verdt det likevel!

Den en av pipa er på plass. Snart kommer del to ned fra kvisten.

Titt-tei, - noen der?
Hull i taket måtte til. Men, heldigvis sto pipa klar ute på taket fra før. Dette gjorde samtidig at dette var den eneste plassen i huset ovnen kunne plasseres.

Hadde det enda vært pipe helt opp i disse leilighetene, så hadde det ikke blitt så dyrt og jeg kunne lagt litt mer penger i selve ovnen. Men, jeg syns det ble helt ok, likevel.

Dovre 500.

De fleste pengene gikk med på stålpipe til ca. kr 2000,- pr. meter. Og her snakker vi om ca. 5 meter pipe... Men, Dovre-ovenen til under kr 6.000,- gir fin og god varme.

Og ikke minst kosen fra flammene og knitringen fra veden som brenner.

"BOX" kjøpt hos -Nille for å ha tennbrikketter og annet dill i. Nydelig vedkasse kjøpt hos interiørbutikken BIG her i Mosjøen.


Det ble jo nesten ny stue her hos oss når vi fikk tatt i bruk ovnen. Det blir jo en helt annen varme enn av kun elektrisk varme.

Og ettersom våren ikke ser ut til å komme hit med det første, så vil jeg tro den komer til å bli godt brukt en god tid fremover.
:)


Ingen kommentarer:

Hageforberedelser - 2021

Etiketter